Wednesday, December 3, 2008

Pencarian tanpa akhiran


Dalam mencari ‘sesuatu’ dalam hidup,pelbagai rintangan yang perlu dihadapi sebelum sampai ke matlamat yang kita mahukan. Namun demikian, bukanlah semua yang kita idamkan itu akan tercapai,malahan seringkali hal sebaliknya akan berlaku. Bermacam-macam contoh berlaku di sekeliling kita. Kadangkala ramai di antara kita yang tewas apabila berhadapan dengan cabaran yang seringkali menewaskan kita. Tidak dinafikan ramai juga antara kita yang berjaya mencapai apa sahaja yang diidamkan dalam hidup. Cuma kadangkala tidak semua cara yang kita lakukan itu adil bagi kita mahupun orang lain.

Persoalan hidup seringkali memberi kita bermacam ilham untuk menghadapinya. Adakala ilham itu murni dan seringkali juga sesuatu yang diluar rona-rona kehidupan yang mulia. Biasanya tujuan menghalalkan cara. Hanya mereka yang benar-benar faham akan hakikat kenapa kita lahir di dunia ini yang aka nada kawalan diri untuk mendapatkan sesuatu dengan cara yang betul.

Sebenarnya, kita hadir di dunia ini hanyalah sementara dan sepatutnya tiada yang lebih mulia selain kita tahu matlamat hidup kita. Atau yang lebih penting adalah keikhlasan kita untuk hidup. Bukan hanya mengejar kebendaan semata-mata atau pengiktirafan di mata orang lain yang kita ini lebih baik daripada mereka. Yang penting, hidup kita bahagia dan kita selesa dengannya,bukan kah hanya itu yang kita perlu sebenarnya?

Jikalau kita faham hakikat hidup kita yang sebenarnya, dunia ini akan aman dan sejahtera. Sesungguhnya, kemusnahan di dunia ini adalah akibat kerakusan sebahagian kita yang diberi nikmat. Malah ada di antara kita yang sanggup menindas insan lain dengan bermacam jenis penipuan semata-mata hanya untuk kepuasan nafsu duniawi mereka. Insan yang agak kurang sempurna akalnya akan tertipu dan menerima akibat daripada kerakusan kita yang lebih bijak memanupulasi orang lain. Namun sampai manakah hujungnya, penyesalan pasti akan hadir satu hari nanti, sesungguhnya tuhan itu maha adil dan saksama.

Bagi mereka yang berkesempatan, eloklah sedar dan insafi diri kita. Pulangkan hak orang lain yang kita ambil, pohon kemaafan dari mereka. Dengan cara ini, hati akan lapang dan tenang. Hidup akan sempurna dengan hanya apa yang ada…

No comments: